آموزش سئو :
سئو چیست ؟
شما یک فروشگاه را در نظر بگیرید. این فروشگاه بهترین دکوراسیون و بهترین اجناس و امکانات بسیار زیادی دارد. اما در جایی هست که حتی یک نفر هم از جلوی
آن عبور نمیکندو بالطبع هیچ بازدید کننده ای ندارد در نتیجه هیچ فروشی هم نمیتواند داشته باشد.
حال این فروشگاه را یک سایت در نظر بگیرید.این سایت به بهترین شکل ممکن طراحی شده است و گرافیک و موشن و نوشته های بسیار ارزشمندی دارد اما هیچ بازدید کننده ای ندارد.
به نظر شما چرا بازدید کننده ای ندارد ؟
چون در این سایت الگوریتم های گوگل رعایت نشده و محتوا و کد نویسی و نحوه نمایش این سایت در صفحه نمایش های دیگر ( موبایل ، تبلت ، لبتاپ و... ) بهینه نیست. یا محتوای این سایت کپی بوده است و...
زمانی که مخاطب یک چیزی را در گوگل جستجو میکند . گوگل دست بکار شده و توسط الگوریتم هایی سایت های مختلف را مورد بررسی قرار میدهد تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به مخاطب نمایش دهد.
حال تعدادی از این الگوریتم ها را با هم بررسی میکنیم:
الگوریتم های گوگل
الگوریتم پاندا :
اگر نوشته های یک سایت کپی با دیگر سایت ها باشد این الگوریتم با سنجش زمان اشتراک گذاری و دیگر موارد کد نویسی متوجه میشودکه مطالب این سایت از سایت دیگری کپی برداری شده و این اطلاعات را به گوگل میدهد. گوگل نیز برای اینکه صفحات تکراری به مخاطب نشان داده نشود آن صفحه را در قسمت پیشنهادات خود نمایش نمی دهد. و همچنین رتبه آن سایت را بشدت تنزل می دهد.
الگوریتم پاندا در سال 2011 درون گوگل بنا شد ، و از آن موقع به بعد تولید محتوا بسیار زیاد شد. تا جایی که میتوانید باید این الگوریتم را در سایت خود خیلی جدی بگیرید چون این الگوریتم اصلا شوخی بردار نیست و سئو سایت را بسیار پایین می آورد.
الگوریتم پنگوئن :
الگوریتم پنگوئن تمامی تمرکزش را روی بک لینک ها و لینک دهی سایت ها گذاشته است . در دوره آموزشی سئو بطور کامل با لینک دهی و بک لینک های سایت آشنا میشوید. اگر لینک دهی و بک لینک های سایت از جای خوب و مناسبی انتخاب شده باشد سئو بسیار افزایش میابد و بازدیدکنندگان بسیار زیادی سایت را نگاه میکنند. اما بک لینک هایی نیز وجود دارند که بعنواه کلاه سیاه شناخته میشود . الگوریتم پنگوئن این بک لینک ها را بررسی میکند و اگر مناسب نباشد این اطلاعات را به گوگل میدهد و شما با یک سئو نابود شده برای سایتتان مواجه خواهید شد.
البته نابودی سئو به یکباره و به یک اشتباه بستگی ندارد،اما باید مراقب این اشتباهات باشید.
الگوریتم برت :
بسیاری از افراد شاید حتی خود شما هنگامی که میخواهید در گوگل سرچ کنید از زبان رسمی استفاده نمیکنید. و با زبان عامیانه سرچ خود را در گوگل انجام میدهید.
الگوریتم برت در گوگل به این دلیل بوجود آمده که گوگل بتواند زبان عامیانه انسان را بهتر درک کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار :
قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار ، سایت ها معمولا رتبه بسیار خوبی داشتند. و سایت هایی که به کیفیت نوشته های خود اهمیت نمیداد هم به کاربران وجستجوگران پیشنهاد می شد. این سایت ها از کلمات کلیدی بسیار زیادی استفاده میکردند. و به همین دلیل رتبه های خوبی نیز میگرفتند.از آن رو کاربران نمیتوانستند یک مقاله و اطلاعات خوب را از گوگل پیدا کنند.تا این که الگوریتم مرغ مگس خوار روی کار آمد. این الگوریتم سایت هایی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده میکنند را جریمه میکند. و گوگل نیز رتبه سایت انها را کاهش میدهد. حال شما هم باید حواستان به الگوریتم مرغ مگس خوار باشد و از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید نه بیش از حد.
الگوریتم کبوتر :
زمانی که مخاطبی کلمه ای را در گوگل جستجو میکند گوگل به دنبال آن کلمات در سایت ها میگردد. کلماتی که جستجو میشوند ( توسط مخاطب ) به عنوان کلمات کلیدی در نظر گرفته میشوند. الگوریتم کبوتر کلمات کلیدی نوشته های سایت شما را بررسی میکند و به گوگل ارائه میدهد. و گوگل نسبت به آن کلمات کلیدی که مرتبط باشند سایت شما را به مخاطب در رده های بالاتری نمایش میدهد.
الگوریتم گوره خر :
این الگوریتم کلیه سایت هایی که به تجارت الکترونیک مربوط هستند را مورد بررسی قرار می دهد. چنانچه سایت شما فاقد مطالب ارزشمند باشد ، و یا اطلاعات بی ارزشی برای مخاطب داشته باشد ، این موضوع را به گوگل بازگو میکند. و سئو شما نابود میشود.
به همین دلیل این الگوریتم بنا شده است چون به درگاه ها و سیستم تجارت متصل هست ، سایت باید مطالب ارزشمندی را ارائه کند. در غیر این صورت مانند خیلی از سایت های کلاه برداری با آن سایت ها برخورد میشود ، سایت شما هم یک سایت کلاه برداری محسوب میشود ، و سئو سایت را بی رحمانه نابود میکند. البته این مسئله فقط به دلایل بی کیفیت بودن نوشته ها و محتوا ها نمیتواند باشد و مسائل دیگری هم مانند باید بررسی گررد مثل کد های زیر بنای سایت و ... که این موارد توسط الگوریتم گورخر تحت بررسی قرار میگیرد.
چند الگوریتم دیگر نیز وجود دارد که در باغ وحش گوگل جای نمیگیرد . اما چند تا از برترین و اثر گذار ترین الگوریتم ها در گوگل است . مانند الگوریتم های ...
الگوریتم MFI ( MOBILE FIRST INDEX ) :
چند سال قبل اگر ما جستجویی داشتیم به سراغ لب تاپ ها و کامپیوتر ها میرفتیم . و خیلی کم تر با موبایل سرچ ها را انجام میدادیم. اما زمان همه چیز را تغییر داد. با آمدن گوشی های هوشمند ، صفحه نمایش بهتر و حتی در برخی از موارد موبایل امکانات بهتری نسبت به لبتاب ها و سیستم ها دارد.
به این دلیل امروزه بیشترین جستجو های گوگل با موبایل ها انجام میشود. و خیلی کم تر با سیستم ها و لبتاپ ها در گوگل سرچ میشود . ( البته نسبت به موبایل ها ) .
با این پیشرفت سایت ها نیازمند به تغییر بسیار گسترده ای شدند. سایت ها مجبور شدند که کلیه صفحات خود را برای صفحه نمایش های موبایل نیز بهینه کند.
الگوریتم PAYDAY LOAN :
بعد از انتشار اولیه الگوریتم کبوتر ، خیلی از سایت ها از این الگوریتم سوء استفاده بسیاری کردند. و کلمات کلیدی را به تعداد خیلی زیادی در مطلب قرار دادند. به همین علت محتوا های بی کیفیت رتبه های بالایی گرفتند. گوگل برای حل این مشکل الگوریتم PAYDAY LOAN را در موتور جستجوی خود به کار گرفت.
این الگوریتم سایت هایی که از کلمه کلیدی بیش از حد استفاده میکند را جریمه میکند.
الگوریتم PAGE LAYOUT :
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که داخل یک سایتی هستید و میخواهید یک مطلب را بخوانید ، یا یک آهنگ را دانلود کنید. اما سایت آنقدر به شما تبلیغات نشان میدهد که آزار دهنده میشود. یا حتی بدون اجازه یک صفحه دیگر را که تبلیغات هست برای شما باز میکند و شما را از هدف جستجو هایتان دور میکند.
این الگوریتم کسانی که تبلیغات بسیار زیادی در سایتشان قرار میدهند و موجب آزار مخاطب میشود را جریمه میکند. پس حواستان باشد اگر صاحب سایتی هستید فقط در حد در آوردن هزینه خود سایت تبلیغات قرار دهید نه بیشتر .
رقص گوگل :
هر از گاهی گوگل رده ها را بین صفحات گوگل تعویض میکند. برای مثال در یک جستجویی که سه سایت رتبه بالاتری را داشتند را به پایین منتقل میکند. و سایت های دیگری که محتوای جدیدی ارائه کرده را به بالا می آورد. اگر زمانی که این رقص انجام بگیرد و مخاطب در آن سایت زمان زیادی را بگذراند و از آن سایت استفاده کند و اطلاعات مورد نیاز خود را بگیرد ، رتبه آن سایت تاثیر بسیار زیادی را پیدا میکند. و در رتبه های بالاتری نمایش داده میشود.
سند باکس گوگل :
سایت هایی که تازه تاسیس شدند برای مدتی در سند باکس نگه داشته میشوند. دلیل کار گوگل این هست که وقتی شما در حال ساخت سایت هستید امتیازات منفی را از گوگل دریافت نکنید. و توسط گوگل بلاک نشوید. این رفتار گوگل هیچ وقت بصورت رسمی بیان نشده است. اما متخصصان سئو این رفتار گوگل و send box را تایید کرده اند.
الگوریتم تپه ( HILLTOP ALGORITHM ) :
این الگوریتم یکی از کهن ترین الگوریتم های گوگل محسوب میشود. کار این الگوریتم شناسایی سایت ها و صفحات معتبر در موتور های جستجو می باشد. زمانی که یک کاربر کلمه ای را جستجو میکند ، با خیلی از مطالب نقطه اشتراکی دارد . و موتور های جستجو و گوگل نمیتواند صفحه مورد نظر مخاطب را پیدا کند.
این الگوریتم زمینه مورد فعالیت سایت ها را شناسایی میکند. و صفحات تخصصی و دارای اعتبار را شناسایی میکند و آن ها را به مخاطبان نمایش میدهد.
الگوریتم کافئین :
این الگوریتم چندین ماه به طول انجامید تا بر روی موتور های جستجو پیاده سازی شود. و یکی از الگوریتم های بسیار مهم و پایه ای گوگل شود. الگوریتم کافئین همان سیستم نوین ایندکس شدن سایت ها است. قبل از این الگوریتم گوگل تنها صفحه های جدید وبسایت ها را نمایش میداد و آنها را بروز تلقی میکرد. ولی بعد از این الگوریتم صفحاتی قدیمی سایت ها که مرتب بروز رسانی میشود را نیز بیشتر مورد محبت قرار میدهد.
الگوریتم تازگی محتوا :
گوگل در سال 2011 یک الگوریتمی را پیاده سازی کرد به عنوان تازگی محتوا. این الگوریتم مباحثی که در یک دوره بروز داغ هست را شناسایی میکند و در اختیار مخاطب قرار میدهد. اتفاقاتی از قبیل زلزله ، هوا ، رویداد های سیاسی کار های افراد مشهور و غیره
الگوریتم EMD :
این الگوریتم روی سایت هایی مینشیند که فعالیت اسپمی دارند. یعنی محتوا های بسیار ضعیفی را ارائه میدهند. و ارزشی برای مخاطب خود قائل نیستند. این الگوریتم آن سایت ها را شناسایی کرده و آن ها را از صحنه روزگار سئو حذف میکنند. اگر سایتی راه انداختین تا حد امکان سعی کنید محتوا های جذاب را بنویسید. و هیچ وقت سایت را به حال خود رها نکنید و همیشه فعالیت داشته باشید.
الگوریتم ( RANK BREAN ) :
الگوریتم Rank کلمات را شناسایی میکند و به کاربر نمایش میدهد و کاربر کلمه ای را که نمیتوانست درست سرچ کند را پیدا میکند. این الگوریتم به گفته گوگل یکی از سه الگوریتم مهم شناسایی شد. مشکل اینجاست که شما به سایر الگوریتم ها میتوانید کنترل داشته باشید ولی برای کنترل این الگوریتم مجبور هستید که محتوای شما ارزشمند و مورد نظر کاربران باشد.
الگوریتم موش کور :
الگوریتم موش کور به کسب و کار های محلی کمک کرد که در منطقه خودشان بیشتر دیده شوند و رشد پیدا کنند. این الگوریتم الگوریتم بسیار خوبی برای کسب و کارهای محلی به شمار می آید.
الگوریتم MUM ( multitasking united model algorithm ) :
همانطور که از اسم این الگوریتم پیداست میتواند چندین کار را باهم انجام دهد . این الگوریتم محتوا را به صورت همزمان میخواند ، درک مطلب میکند ، و با ویدئو و تصویر و صوت مرتبط و تقویت میکند . mum یکی از پیشرفته ترین الگوریتم ها بشمار میرود و مسلط به 75 زبان زنده در جهان هست و این تعداد در حال افزایش هست.